Segítség, új weboldalt szeretnék! Hogyan álljak neki?
Megfogalmazódott benned a gondolat, hogy ideje a vállalkozásodnak egy professzionális honlapot készíteni? Szeretnéd az ügyfeleid bizalmát egy jól felépített, világos, átlátható honlappal erősíteni? Ha ezen töröd a fejed, akkor ezt a cikked Neked írtam.:) Az elmúlt években ugyanis jó néhány weboldalt készítettem, és máig ez az egyik legkedvesebb tevékenység, amivel szívesen foglalkozom. Weboldalt készíteni számomra igazi kreatív kihívás, aminek során kamatoztathatom a szövegírói vénámat is, és első sorból nézhetem, ahogy a semmiből egyszer csak elkészül egy igazi weboldal. Minden ügyfél más, és sosincs két egyforma honlap. Ami viszont gyakori jelenség, hogy az első körös egyeztetéseknél a megrendelő nem igazán tudja, mit szeretne. Ezt a nehézséget tudja áthidalni egy megfelelően előkészített specifikáció.
Egy weboldal elkészítése, gondoljuk azt bármilyen egyszerűnek is, komplex folyamat, nem pusztán néhány kattintásból áll. Sok mindentől függ, kire bízzuk a saját honlapunk elkészítését: elsősorban persze büdzsé kérdése. Egyszerűbb honlapokat kódolási tudás nélkül is össze lehet állítani, de legtöbbször valójában nem is a kódolás a nehéz, hanem a marketingfókuszú és hosszútávú gondolkodás az, ami a honlapkészítés során döntő fontosságú. Hiszen most még pici, kezdő vállalkozók vagyunk, de meglepően rövid idő alatt kialakulhat olyan változás, éppenséggel növekedés, amit a céges weboldalnak is le kell követnie.
Ez az írás elsősorban a kisvállalkozóknak szól, akik kisebb büdzséből gazdálkodnak, és nem kell hirtelen óriási forgalmat kezelniük, de szeretnék valahol elkezdeni a saját weboldaluk megalkotását.
Ha szeretnéd tudni, a gyakorlatban hogy készítettem el néhány weboldalt, akkor itt van két referenciamunkám, amelyekről blogbejegyzés is készült: Creative Digital Print Studio és Esztyoga.
Első kérdés: kire bízzuk a weboldalunk megvalósítását?
Többféle lehetőségünk is van ugyanis, ha szakembert keresünk a céges weboldalunk elkészítésére. Kereshetünk
- szabadúszó marketingest, aki weboldalak készítésére specializálódott,
- ügynökséget,
- vagy fejlesztőt.
Mindegyiknek megvan a maga előnye és a hátránya.
- a szabadúszó marketinges valószínűleg erős marketingfókusszal dolgozik, de nem, vagy kevésbé tud kódolni. Én is ebbe a csapatba tartozom, WordPress alapú weboldalakat készítek, minimális kódolási tudással, ami “útközben” ragadt rám. Ami még előnyös lehet, hogy a freelancer marketinges könnyen elérhető, könnyű vele egyeztetni, gyorsan tud reagálni, ha valamilyen változtatást szeretnénk. Ha speciális kérések merülnek fel, akkor lehet, hogy mellé kell egy fejlesztőt is keresni, de ez nem feltétlenül szokott bekövetkezni, az ügyféligénytől függ.
- az ügynökségnél házon belül minden tudás megvan, rendszerint gyorsan dolgoznak, minden részfeladatra van külön ember. Ügynökségek esetén az árat szokták hátrányként felemlíteni, illetve a “személytelenséget”, a folyamatok lassúságát. De ez szerintem ügynökségtől is függ, nem lehet egy kalap alá venni őket (sem).
- A fejlesztő – ha a szakterülete az adott keretrendszer -, gond nélkül leprogramozza minden kérésedet, de mindenféle marketinges megfontolás nélkül. Azaz a fejlesztő mellé mindenképpen érdemes felkeresni egy marketingest, aki közvetít közted és a fejlesztő között, ezzel sok fejfájástól megmentve téged. Illetve az sem utolsó szempont, hogy marketingfókuszú megoldásra fog törekedni, így lesz – jó esetben – egy jól seózott, ügyfélközpontú és felhasználóbarát honlapod.
TIPP: akár saját magadtól is összerakhatod a weboldaladat, egy WordPresst viszonylag könnyű megtanulni kezelni, ha van hozzá némi affinitásod és viszonylag sok időd. Ezt viszont azért nem szoktam javasolni, mert sokkal több idő rendbehozni vagy átalakítani egy már kész honlapot, mint nulláról kezdeni egy újat. Inkább érdemes az elején profin összerakni (ehhez rászánni az összeget), és akár kérheted, hogy az alapokat tanítsák meg neked az átadáskor. Később pedig magadtól is alakíthatod, felteheted a tartalmakat, frissítheted, amit csak szeretnél.
Megvan a szakember vagy szakértői csapat, akik a weboldalamat készítik majd. Hogyan tovább?
Itt, ezen a ponton nagyon sok múlik, hogy mennyire sikeres a kommunikáció közted és a weboldalt készítő szakember között. Sok apró tényező játszik közre abban, hogy milyen hamar fog elkészülni az új honlapod, és mennyire közelíti meg az általad elképzelteket:
- Te mennyire rendelkezel konkrét elképzelésekkel: azaz mennyi időt szánsz annak átgondolására, hogy valójában mit is szeretnél viszontlátni a honlapodon,
- ezeket a konkrét elképzeléseket megosztod-e a kivitelezővel valamilyen formában. Érdemes legalább egyszer szóban egyeztetni a munka megkezdése előtt, és írásban is rögzíteni a főbb elgondolásokat (pl. menüstruktúra, dizájn, színvilág).
Nem kell “szakmainak” lennie az elképzeléseidnek, nem az a lényeg; ideális esetben azt a kivitelező le fogja fordítani a saját szakmai nyelvére, és kiegészíti ötletekkel, javaslatokkal is.
Ha nincsen semmilyen konkrét specifikáció, csak nagyon távolról, körülbelül fogalmazod meg, hogy mit szeretnél, akkor lép életbe az a forgatókönyv, hogy a kivitelező az általa késznek tartott weboldalt átadja, és utána sok-sok apróságot javítotok rajta. Ez is járható út, bár kicsit hosszadalmasabbnak fogjátok érezni.
Nekem volt már olyan a praxisomban, hogy teljesen saját elgondolások mentén kellett készítenem a honlapot, mivel a megrendelőnek csak halvány elképzelései voltak, hogy mit is szeretne. Szerencsére a legtöbbször tetszeni szokott a végeredmény, mert általában kialakul az összhang köztem és a megrendelő között, de olyan is volt, hogy az átadás után még hetekig csiszolgattuk, hogy valóban a tulajdonos ízlését tükrözze a honlap. Ez esetben jobb lett volna az elején egy alapos egyeztetés – ma már csak ezután állok neki a munkának.
TIPP: érdemes szétnézni a konkurencia között, vagy böngészéskor elmenteni azokat a weboldalakat, amik valamiért tetszenek. Később ezeket megmutathatod a fejlesztőnek, óriási segítség szokott lenni mindkét oldalnak, illetve az ötletelésnél sem jön rosszul. (Persze ezzel nem arra buzdítva senkit, hogy másoljon!)
Ki írja a szövegeket?
Weboldalkészítésnél érzékeny pont szokott lenni a szövegezés. Hiszen ez lesz a weboldalad “veleje”, nagyon sok múlik a szövegezés minőségén. Alapértelmezetten szoktam vállalni weboldal-szövegezést, de jó párszor volt olyan, hogy az ügyfél küldött előre elkészített szövegvázlatokat, és azokat formáztam bele a weboldalba. Általában a megrendelőtől függ, mennyire van ideje/energiája ezzel foglalkozni. Ugyanez igaz a meta leírásokra, kulcsszavakra: az egyéni helyzettől függ, mi kerül bele a megrendelésbe, és mi az, amit a weboldal leendő tulajdonosa magára vállal.
A szövegek mellett a képek is kiemelt jelentőségűek, erről itt írtam bövebben.
Egy biztos: minél aktívabban együttműködsz a kivitelezővel, annál jobb lesz a végeredmény – ez tulajdonképpen a marketing minden területére igaz, legyen szó weboldalról vagy hirdetésekről. És persze az is fontos, hogy tiszteletben tartsátok egymás szakmai hozzáértését.
Kész a weboldalam. Hogyan tovább?
Ha elkészült a honlap, akkor kezdődik csak az igazi munka: hiszen a tartalmakat folyamatosan gondozni kell, a CMS-t pedig karbantartani, frissítéseket elvégezni. Ráadásul a weboldal nem fog csak úgy magától a Google találatok között az első helyre ugrani, ezért tenni is kell: például blogcikkek feltöltésével.
Két út áll előtted, ha elkészült a weboldalad:
- megkéred a kivitelezőt, hogy mutassa meg az alapokat, hogyan kell az admin felületre belépni, tartalmat feltölteni stb. Idővel pedig kitapasztalod a többit.
- megegyeztek egy havi karbantartási díjban, és a weboldalkészítő szakember havonta elvégzi a szükséges fejlesztéseket, esetleg felmerülő változtatási igényeket a honlapodon. Ebben az esetben gyakorlatilag csak egyeztetned kell a marketingessel.
Bízom benne, hogy ez a kis útmutató segít minél könnyebben végigjárni azt az utat, aminek a végén álmaid honlapja vár Téged.
Ha szeretnéd, hogy Neked is készítsek weboldalt, vedd fel velem a kapcsolatot!