A tartalomkészítés nagy dilemmája: minőség vagy mennyiség?
Elcsépelt szófordulat, de igaz: aki vállalkozóként nincs jelen az online felületeken, az szinte nem is létezik a vevők számára. Valószínűleg Te is tudod, hogy megrendelők tömegétől esel el, ha nincsen saját weboldalad, vagy nem használod a közösségi média platformokat, a hirdetésekről nem is beszélve. Ha azonban úgy döntöttél, hogy kilépsz az internet közönsége elé, onnantól fogva folyamatosan gyártani kell a tartalmakat, legyen szó blogposztról, Facebook-posztról vagy épp az Instagramra feltöltött képekről. És itt jön a neheze: akkor is gondoskodni kell a friss tartalmak folyamatosságáról, amikor épp nyakig vagyunk megrendelésekben, és a hátunk közepére sem kívánjuk az ezzel való foglalkozást.
Az „önmarketingelés” kihívásai
Aki írt már blogbejegyzést, vagy készített Facebookra posztot, az tudja: korántsem ötperces munkáról van szó, főleg, ha jól akarjuk csinálni. Egy blogbejegyzés esetén például ki kell találni a témát, megírni a minimum másfél oldalas szöveget, korrektúrázni, feltölteni a weboldalra, ott is szerkesztgetni, képet keresni hozzá, azt szerkesztgetni – és már el is telt legalább 2-3 értékes óránk. Már ha minden flottul megy, és közben nem csörgött a telefon, nem jött be egy sürgős email sem, és nem szakadt félbe a munka, újra felvenni a fonalat pedig igen nehéz olykor.
Nekem szinte minden ügyfelem használja az Instagramot, amiről köztudott: oda nem túlzás akár naponta 1-2 képet sem feltenni. Márpedig ha megnézzünk, Instán is azok a legnépszerűbbek, akik igényes képekkel jönnek (és a hashtageket is jól használják). Baromi nagy munka egy-egy jól sikerült képet összehozni, hiszen a legtöbbünknek valószínűleg nem lohol egy komplett stáb a sarkában kamerával és derítővel a kezében. Illetve a megfelelő környezet sem mindig adott, főleg, ha egy kis lakásban élünk, ahol természetes jelenség a rendetlenség is olykor. (Erről a problémáról itt írtam bővebben.)
Ráadásul van, akinek jobban van érzéke és türelme az ilyesmihez: ha nem született marketinges, szövegíró és fotós vagy (márpedig mitől lennél az, főleg egy személyben), akkor bizony néha nyűgnek fogod megélni a szövegírást, a képekkel való molyolást, és az online marketinghez szükséges hozzáállást, látásmódot is nehezebb lesz elsajátítani.
Mi a trükk?
Sajnos nincsen trükk. Tudomásul kell venni, hogy ezzel – az online jelenléted kiépítésével – foglalkozni kell. Időt, energiát és pénzt kell belefektetned. Ha a bevételeid megengedik, akkor egyszerűen felfogadsz egy külsős szakembert, aki segít a stratégiaalkotásban és meg is valósítja a tervezetteket. Neked pedig – ideális esetben – havonta néhány konzultációban kimerül a marketinggel kapcsolatos tevékenységed.
Azonban ha még nincs rá módod, hogy kiszervezd a marketingfeladatokat, akkor bizony neked kell rászánnod az idődet. Ha nem akarsz lemaradni a konkurenciától, nem elég csak a „holtidőkben”, uborkaszezonban gondolni az online marketing kötelezettségeinkre. Nem hagyhatod magára az Instagram-fiókodat, sem a blogodat, a lényeg a folyamatosságon van.
De megszakadni sem kell – avagy a kevesebb néha több
Bármennyire is tudatában vagyunk a tartalomkészítés fontosságának, túlzásokba sem érdemes esni (bár ez tapasztalatom szerint a ritkább eset). Az igazi nehézség a rendszeresség kialakításában van, de találkoztam már olyan esettel, amikor a blogoló napi szinten ontotta magából a posztokat – a minőséget látva pedig elég lett volna pár naponta posztolni, és az erre szánt időt inkább egy átgondolt téma keresésével, jó képek válogatásával, szerkesztésével, kreatív anyagok készítésével tölteni.
Ezek a képi és írásos anyagok, amik kikerülnek, tulajdonképpen egyfajta virtuális kirakatként funkcionálnak: betekintés az üzletedbe, a termékedbe vagy a szolgáltatásodba. Ezért különösen fontos, hogy ne elmosódott képeket, rosszul vágott videókat, elméretezett kreatívokat és helyesírási hibáktól hemzsegő szövegeket tegyél fel.
Bénázni ér!
Félreértés ne essék: nem kell tökéletesnek lenni (ebben sem). Sőt: megkockáztatom, hogy az elején, mire belejössz, sokat fogsz kínlódni, bakizni, mire megtanulod, és rájössz, hogy mi a legkényelmesebb módja a blogírásnak, képszerkesztésnek, és milyen trükkjei vannak a Facebooknak. De nem szabad feladni, mert nagyon hamar bele lehet jönni, és megtérül az erre fordított időd. Ha pedig hamar feladod, mert túl macerás, és mert nincs kedved hozzá, akkor sosem lesznek eredményeid, így érthető módon időpazarlásként tekintesz rá. Kezdd el, mindent csak kicsiben, és törekedj a rendszerességre.
Alább összegyűjtöttem néhány tippet, mit tegyél, ha nem igazán rajongsz a tartalomgyártásért, vagy csak nincs időd vele foglalkozni.
- Gyűjtögesd az ötleteket egy erre szánt fájlban, hogy miről szeretnél tartalmat készíteni! Így később előveheted, amikor épp nincs ihleted, és elkerülöd üres képernyő nézegetésével töltött órákat.
- Időzítsd a posztokat: amikor van időd, készíts el egyszerre több bejegyzést, és időzítsd őket. Így hatékonyabban használod ki az idődet.
- Illeszd be a munkarendedbe a marketinges feladatokat! Például ahogy a találkozóknak is befoglalsz egy időpontot a naptárban, úgy a marketingfeladatokra (posztírás, ötletelés stb.) is különíts el idősávot mondjuk heti egyszer 2-3 órára. Így lassan, fokozatosan megszokott feladattá válik az ezzel való törődés is.
- Oszd meg a csoportokban az elkészült bejegyzéseket, posztokat! Facebookon, Linkedinen számtalan csoport közül válogathatsz, ahol – ha releváns az írásod témája – megoszthatod a linkedet, ami azért jó, mert az is az oldaladra mutató hivatkozásnak számít.
- Használj ingyenes képadatbázisokat, képszerkesztő programokat! Mint például a Canva, ami össze van kötve egy jogdíjmentes képadatbázissal, így remekül testreszabhatod a képi anyagaidat.
- A Facebook és Instagram posztok menedzselését, időzítését a Creator Studióból tudod intézni. Itt csekkolhatod az egyes posztok eredményességét is.
- Kísérletezz, hogy mikor produkálják a posztjaid a legjobb elérési számokat: délelőtt, vagy épp késő este? Nem mindegy, hogy mikorra időzíted a megjelenéseket.
Ha tetszett a cikk, oszd meg, és kövess Facebookon!
Borítókép: Anna Shvets/Pexels