Hogyan vágj bele a saját vállalkozásod marketingjébe? 7 tipp, ami segít az elindulásban
Képzeljük el a következőt: tervezed, hogy belevágsz a saját vállalkozásodba, esetleg már el is indítottad. A bátorság összegyűjtésén, az adminisztrációs útvesztőn és az ügyfélszerzésen túl van még egy sarkalatos pontja a vállalkozói létnek: az online marketing. A csapból is marketingtanácsok folynak, a kedves kezdő vállalkozó mégse tudja, hova kapjon, mihez kezdjen. Legyen-e weboldala, Facebook-csatornája, szervezze-e ki a hirdetéseket, vagy ne, és így tovább. Ez egy teljesen természetes állapot, amiből ez a cikk igyekszik kiutat kínálni.
Gondold át a kapacitásaidat!
Mielőtt bármibe belevágnál, tervezni kezdenél, gondold végig, mennyi energiát és büdzsét tudsz fordítani az online marketingre, illetve neked mennyi időd lesz ezzel foglalkozni. Tekints befektetésként az erre költött pénzedre. Ne nyűgként, szükséges rosszként fogd fel. A vállalkozásodnak szüksége van a minél erősebb online jelenlétre, hiszen a leendő ügyfeleid jelentős része az interneten fog megtalálni – ha jól csinálod.
Használd ki a rendelkezésre álló lehetőségeket!
Számtalan marketing eszköznek létezik ingyenes verziója, mint például a kulcsszókeresés, hírlevélküldő alkalmazás, grafikus programok. Ezeknek a használata igényel némi gyakorlottságot, de hamar bele lehet jönni. Kezdj mindent inkább kicsiben, minimális pénzbefektetéssel, s miután megismerted, kitapasztaltad a működését, esetleg eredményeket is elértél vele, akkor térj át fizetős megoldásokra. Így nem ér veszteség, ráadásul benne van a pakliban, hogy hiába vettél meg valamit, egyszerűen nincs időd (pontosabban nem szánsz rá időt) foglalkozni vele.
Legyen saját weboldalad!
Erősen ajánlott a közösségi média felületeket marketing célokra használni, viszont függeni semmiképp sem szabad tőlük. Bármikor megszűnhetnek ezek a platformok (lásd a TikTok esetét), illetve mindig igazodnod kell a tartalmi, megjelenési, egyéb kötöttségekhez. Míg a saját weboldalad mindig ott lesz, folyamatosan építheted, az online marketinged egyfajta bázisa lesz. Erre alapozva hirdethetsz – akár Google-ban, akár Facebookon, akár máshol. Arról nem is beszélve, hogy az emberek első dolga ma már, hogy „lenyomoznak”, azaz megnézik a honlapodat, ha valamiért kíváncsiak rád. Ha valamibe, akkor egy igényes honlap kialakításába érdemes befektetned mindjárt az elején.
Törekedj a rendszerességre!
Mindennek – a Facebooknak, Instagramnak, céges blognak – csak úgy van értelme, hogy rendszeresen érkezik rájuk tartalom, és folyamatosan építed a közösségedet. Ez sok időt el tud venni, főleg, ha igényesen szeretnénk csinálni, az egyéb, céges teendők mellett pedig gyakran ez kerül a legutolsó helyre a prioritási listán. Ne legyen így, a posztolás, blogírás épüljön be a munkarendedbe, és szánj rá heti legalább fél napot!
Építs kapcsolatokat online is!
A COVID-19 időszakában a világ működése nagyrészt átkerült az online térbe. Online konferenciák, meetingek követik egymást. Ne maradj le ezekről, iratkozz fel meetupokra, jelentkezz Facebook-csoportokba, posztolj releváns témában, ha van rá lehetőség, reklámozd magad.
Kiszervezni vagy nem kiszervezni?
Előbb-utóbb, ahogy bővül a vállalkozásod, nő az ügyfeleid száma, egyre kevesebb időd lesz a marketinggel foglalkozni. Így valószínűleg kénytelen leszel delegálni néhány feladatot szakembereknek. Addig azonban, amíg a bevételed nem engedi, a kiszervezést, átmeneti megoldást jelenthet a konzultációs lehetőség (nálam is, itt tudsz érdeklődni). Ennek azonban csak úgy van értelme, ha készülsz ezekre az alkalmakra, és legalább fejben összegyűjtöd a kérdéseidet. A hangsúly a megvalósításon van, konzultációk egész sora sem fogja megoldani a problémádat, ha nem csinálsz semmit.
Nincs rossz döntés, csak tapasztalat!
Közhelyes, de az online marketingre ez igaz. Ha valami újba kezdesz bele, például Facebook-hirdetésekbe, próbálkozz kicsiben, tesztelj. Ha rendszeresen posztolsz valahova, figyeld meg, hogy mikor érdemes közzétenni a posztot, mikor produkálja a legjobb elérést. Ha látod valamin, hogy működik, akkor abba az irányba haladj, és folyamatosan csiszold. A kevésbé sikeres módszereket, megoldásokat bíráld felül, vond le a tanulságot, és haladj tovább.
Amennyiben úgy találod, hogy ez a cikk segített, oszd meg, vagy dobj egy like-ot a Facebook-oldalamra!