Vállalkozóvá válás nőként: természetes, ha vannak kétségeid
Nőnek lenni egyszerre csodás és nehéz. Életünk során valószínűleg mindannyian találkoztunk olyan elvárásokkal vagy épp nehézségekkel, amelyek a női létünkből fakadtak. Nem szeretnék belemenni egyenjogúsági kérdésekbe: az viszont tény, hogy a különböző női szerepeket összeegyeztetni sokszor kihívás. Vonzó barátnőnek/feleségnek maradni, de mellette vezetni a háztartást, ha vannak, akkor a gyerekeket nevelni, karriert építeni és mindezt jól csinálni nemegyszer lehetetlen dolognak tűnik. Mégis megoldjuk valahogy. Például azzal, hogy a kötött, de biztonságos alkalmazotti létet a rugalmasabb, ugyanakkor kockázatosabb vállalkozói létre cseréljük le.
Hazánkban nőtt a vállalkozónők száma az utóbbi években (a Mastercard 2019-es felmérése szerint 28,4 százalék a női vállalkozások aránya az összes vállalkozás arányában), ez pedig magas aránynak számít az európai kontinens tekintetében. S bár az itthoni társadalmi támogatottság elmarad a nemzetközi összehasonlítás szerint, mégis viszonylag magas a női vállalkozók aránya.
Miért vállalkoznak a magyar nők?
A karrierépítés, szakmai ambíciók mellett nem meglepő módon a rugalmas munkavégzés lehetősége az, ami miatt belevágnak a nők a vállalkozásba. Bár ez jól hangzik, azért így is több befektetett energiát igényel az, hogy sikeresek legyenek. Ráadásul a vállalkozónők jelentős részének azzal is szembesülnie kellett, hogy női mivolta miatt akadályba ütközik vállalkozási tevékenysége során, illetve többet kell letennie az asztalra, derült ki a HÉTFA 2017-es felméréséből (forrásmegjelelölés a cikk alján). Gyakori probléma még a tőkehiány, a képzések, az üzleti tudás hiánya.
Bár gyermekeim nincsenek, engem is vonzott a szabad(abb) időbeosztás lehetősége, illetve az, hogy kikerüljek a mókuskerékből, amit alkalmazottként a menetrendszerű reggeli felkelés, a munkahelyen töltött napi 8-10 óra, a szabadnapokkal való sakkozás és a főnököknek megfelelés jelentett.
Azonban bármennyire is negatív képet festettem az alkalmazotti létről, több vitathatatlan előnye is van: a biztonság, az, hogy tudod, mi vár rád, ideális esetben szereted a napi feladataidat, és a társaság, a kollégákkal való beszélgetések, „irodai” történetek életünk fontos részeivé válnak.
Míg vállalkozóként, főleg, ha még az elején jársz, rémisztő lehet a néha kicsit magányos home office, az ügyfélszerzés nehézségei, a gondolat, hogy na de miből lesz a következő havi bevétel. Az, hogy a saját főnököddé válsz, egyszerre felszabadító és ijesztő. Tetejébe még a koronavírus is a nyakunkon van, ami rettentő nagy bizonytalansággal jár, nyilvánvalóan nem csak a női vállalkozókra nézve.
Ha szeretnéd, hogy segítsek vállalkozásod honlapjának elkészítésében, keress elérhetőségeimen!
De hogy érintette a koronavírus a magyar vállalkozónőket?
Ismét a HÉTFA kutatásával hozakodom elő: 2020 májusában szintén végeztek egy kutatást a magyar női vállalkozók körében (368 fő válaszolt a kérdésekre, többségében Budapesten, az agglomerációban vagy nagyvárosban éltek és magas végzettségűek). Többek között az derült ki, hogy azok a vállalkozónők, akiket nem, vagy épp pozitívan érintett a válság, már a járvány előtt is gyakrabban használtak online eszközöket. Ebben az a tény is szerepet játszhat, hogy a járvány azokat az ágazatokat nem sújtotta annyira, ahol a munka jellegéből fakadóan lehetőség volt online eszközök használatára. Ott, ahol a személyes jelenlétnek nagyobb szerepe van, a járványintézkedéseknek is nagyobb szerep jutott. A megkérdezettek 71%-a vallotta, hogy negatívan érintette a járvány (megrendelések számának visszaesése, vagy a vállalkozás ellehetetlenülése). Tizedük azt mondta: javította a járvány a vállalkozásuk üzleti lehetőségeit.
Érdemes tehát megfontolni, ha vállalkozáson törjük a fejünket, hogy olyan szolgáltatást válasszunk, ami szükség (értsd: járvány) esetén kivitelezhető legyen akár online, és ki tudd váltani a személyes megjelenéssel járó kötelezettségeket. Például legyenek eszközeid az online konzultációkra, megbeszélésekre, és az adminisztrációd is zökkenőmentes legyen (elektronikus aláírás, szkennelés stb.). Mi több: tudd is ezeket az eszközöket használni, ha otthonról dolgozol, akkor pedig teremts magadnak egy munkasarkot, ahol nyugalomban tudsz alkotni.
Nem csak a koronavírus miatt érdemes ezekben a lehetőségekben gondolkodnod: a jövő már itt van, életünk jelentős része online zajlik. Ügyfeleink egyre fiatalabbak, a Z, de talán már az Y generáció szülötteinek is természetes, hogy akár Messengeren is el tudják érni a szolgáltatót, a megbeszéléseket pedig a világ bármely tájáról képesek lebonyolítani.
Néhány jótanács, ha vállalkozni szeretnél:
Amennyiben úgy találod, hogy ez a cikk segített, oszd meg, vagy dobj egy like-ot a Facebook-oldalamra!
Felhasznált források:
- https://newsroom.mastercard.com/wp-content/uploads/2019/11/Mastercard-Index-of-Women-Entrepreneurs-2019.pdf
- BOBÁK FANNI, GEAMBASU RÉKA, RADNAI ZSUZSA, ZSÁR VIRÁG: Female entrepreneurs -women in enterprises: Motivation, work-life balance, challenges. HÉTFA Műhelytanulmányok, 2017/27.
- https://www.researchgate.net/publication/343230189_Vallalkozonok_a_koronavirus_idejen_Magyarorszagon#pf6
Borítókép: Pexels/Andrew Neel