Google Trends: hobbitól a kulcsszókeresésig

A békés 2019-es év és kisebb-nagyobb ingadozások után, 2020 januárjában meredeken (kb. négyszeresére) megemelkedett a keresések száma, ami Meghan Markle nevét illeti. 2020 januárjában új fogalom született: Megxit. A sussex-i hercegi pár kilépése a brit királyi családból azon kívül, hogy világszerte felbolygatta a közvéleményt, azzal a következménnyel is járt, hogy nem használhatják a „royal” (azaz királyi) kifejezést a brandjükben.
Ez pedig elég komoly következménnyel járt Meghanékre nézve.
Kiugrás a királyi családból=kiugrás a brandből
Harry és Meghan ugyanis kínosan ügyeltek rá, hogy a királyi családtól, főleg a cambridge-i trónörököspártól külön alakítsák ki márkájukat, Sussex Royal néven (William és Kate a Kensingtonroyal nevet használják Instagramjukon, eredetileg négyen „futottak” a név alatt Harryékkel). Az ifjabb testvér és újdonsült felesége 2018-as esküvőjük után viszont rögtön létrehozták saját weboldalukat (www.sussexroyal.com) és Instagramjukat, ami mára több, mint 11 millió követőt számlál. (Alapítványuk a Sussex Royal Fund nevet kapta.) Ezek azonban március óta nem frissülnek. Harry és Meghan pedig arra kényszerültek, hogy új brandet találjanak ki, ez lett az Archewell, kisfiuk után. Új nonprofit szervezetükkel a terv szerint szponzorálják a multimédiás oktatást, egy új weboldalt, illetve (feltehetően Harry herceg veterán múltja nyomán) a mentális egészséggel is valamilyen formában foglalkozni fognak.
Részben a koronavírus-járvány miatt, részben az internetes trollok tevékenysége miatt nem indult el még teljes gőzzel új márkájuk. Elkövették ugyanis azt a súlyos bakit, hogy előbb jelentették be az új brandet, de nem foglalták le a domainnevet. Így történhetett meg az, hogy az archewellfoundation.com-ra kattintva a Youtube-ra, pontosabban Kanye West Golddigger c. számához érkezett a kedves látogató (ez a helyzet most már megszűnt). Instagramon sem tudtak ezen a néven accountot létrehozni a cikk írásakor, mert foglalt volt a név.
Mi a tanulság ebből? Ha eszedbe jut egy jó márkanév, ne legyél rest mielőbb lefoglalni a domainnevet. Alig pár ezer forintos költség, és sok bosszúságtól megkímélheted magad.
De a lényeg: Harry és Meghan úttörő módon igazi royal influencerekké váltak. A Forbes március eleji cikkében több szakértő is nyilatkozott a jelenségről. Azzal, hogy a közösségi médiában (Meghanék esetében Instagramon) is követhetik az emberek kedvenc „royaljaikat”, új szintre léptek: még direktebben, közelebbről láthatják az életmódjuk miatt egyébként kicsit titokzatosnak, távolinak tűnő királyi családtagokat.
Ki a népszerűbb?
Kicsit „versenyeztettem” a két sógornőt, Meghan Markle-t és Kate Middletont, melyikük érdekli jobban a briteket. A Google Trends segítségével futtattam egy keresést a fenti két névre és a „royal family” kulcsszóra, 2011. januártól, az Egyesült Királyság területén. Kate Middleton 2011 áprilisában házasodott össze Williammel, ezért választottam ezt a kezdő dátumot. Az eredmény talán nem túl meglepő: az olyan kiemelkedő alkalmakkor, mint eljegyzés bejelentése, esküvő, gyermekáldás bejelentése és a baba születése, megugrottak a keresések. 2012 szeptemberében azonban történt valami, ami toronymagas kereséseket produkált: nyilvánosságra kerültek Katalin hercegné topless képei. Feleannyi keresést generált Harry és Meghan esküvője, és még kevesebbet William és Kate menyegzője. A Meghan Markle-t szimbolizáló kék csík először 2016 novemberében ugrik meg, ekkor jött ki az első sajtóközlemény, amiben Harry herceg kérte a sajtót, hogy hagyják békén az akkor még barátnő státuszt élvező Meghant. A royal family kifejezésre különösebb eredmény nem született, a sárga csík meglehetősen elmarad a többitől.


Mi a helyzet a hercegekkel?
A két testvér nagyjából azonos érdeklődést váltott ki az évek során. Bár 2012 nyara úgy tűnik, a meztelen királyi családtagokról szólt: nem sokkal Kate botránya előtt Harry herceg pucérkodott Las Vegasban biliárdozás közben, amivel Kate mögé feltornázta magát a kereséseket illetően. Harry pedig Meghannel való kapcsolata óta érdekesebbé vált a bátyjánál a keresések szerint.


Magyarországi kitekintés
Meghannek volt már ismertsége színésznői karrierje révén, de a magyar közvélemény nemigen ismerte Harryvel való kapcsolata előtt. Minket, magyarokat Sussex-ék esküvője késztetett arra, hogy Meghan nevére keressünk a Google-ban, az eltelt tíz év tekintetében.


Mint a fentiekből látszik, a Google Trends kiválóan alkalmas annak tanulmányozására, hogy egy vagy több kulcsszó mikor kelt nagyobb érdeklődést, és ezeket természetesen össze is lehet hasonlítani. Bár arra nem tértem ki, de nem csak időbeli, hanem földrajzi síkon is megmutatja az alkalmazás, illetve mi is be tudjuk állítani, melyik országra vonatkozóan szeretnénk információt gyűjteni. Ha nem keresel semmit, csak felmész a Google Trends oldalára, csupa érdekes infót találsz a világban jelenleg aktuális témákra, a legjobban “pörgő” kulcsszavak, kifejezések alapján. Most például a koronavírus által generált keresési trendek előkelő helyen vannak az oldalon. Kulcsszókeresésnél is jól jön az eszköz, a kapcsolódó lekérdezéseket szintén megmutatja egy-egy kulcsszónál. De akár a következő blogbejegyzésed témájához is nyújthat inspirációt, hiszen a valós idejű keresésekből láthatod, hogy például. az elmúlt napon mire kerestek rá legtöbbször itthon vagy az USA-ban. A határ a csillagos ég és a képzeleted, próbáld ki.