Képek a weboldaladon – mire kell figyelni (nem csak a keresőoptimalizálásra!)
Egy weboldal szinte elképzelhetetlen képi vagy grafikai tartalmak nélkül. Nem csak azért, mert egyébként nagyon hamar ellankadna mindenkinek a figyelme, aki az oldaladat olvassa, de a képek egyfajta hangulatot, érzést – ideális esetben pozitívat – is képesek kelteni az olvasóban. A kellemes dizájn pedig fontos alkotóeleme annak a folyamatnak, amiben az egyszerű látogatóból vevő lesz. A következőkben megosztom Veled, mik azok az alapvető fontosságú lépések, amikre figyelned kell a képek használatakor.
Hol keressek képet a weboldalamra?
Annak nagyon szoktak örülni a SEO szakemberek, ha vannak jó minőségű, saját tulajdonban levő képei az ügyfélnek. Ez terméktől és szolgáltatástól függ, hogy mi szerepel rajtuk: akinek webshopja van, elengedhetetlen, hogy legyenek a termékeiről magas minőségű képei, amiket fel lehet tölteni a termékleírás mellé.
A magas minőség alatt fotográfus által készített fényképeket értek: telefonnal, bármilyen jó is a készülékünk kamerája, egyszerűen nem tudunk olyan jó képet csinálni, mint egy hozzáértő. Megéri a fényképész díját kifizetni, hiszen ezek a képek akár évekig is a honlapunkon szerepelhetnek.
Aki valamilyen szolgáltatást nyújt – pl. coach, edző, fordító, pszichológus, ügyvéd stb., – arról portrékat, esetleg az irodáról, műhelyről szokás képeket készíteni. Hiszen ebben az esetben ránk kíváncsiak a leendő ügyfelek, ki az, akit megbíznak, akivel konzultálni fognak, aki trenírozza őket akár hónapokig.
De mi a teendő, ha valamiért nem tudsz saját képeket alkalmazni a weboldaladon?
Például elfogynak a saját birtokunkban levő képeink, és szeretnénk még néhányat feltenni a honlapunkra, de nem akarunk horror összegeket kifizetni a képekért. Mert azt ugye mondanom sem kell, hogy a Google-ből nem tölthetünk le és tehetünk fel képeket „csak úgy” a weboldalunkra. Igen komoly jogi következményei lehetnek annak, ha valaki megtalálja a saját készítésű képét valahol egészen máshol is (erre már van precedens is). Nem érdemes a hercehurcával és a pénzbírsággal kockáztatunk, inkább keressünk jogtiszta megoldást.
Léteznek ugyanis jodíjmentes képadatbázisok, ahonnan annyi képet tölthetünk le, ahányat csak szeretnénk. Néhány példa:
- pexels.com
- unsplash.com
- rawpixel.com (itt regisztrálnod kell, és napi 10 képet tölthetsz le)
- freepik.com
… és még számtalan oldal létezik, elég csak beírnod a „free stock photos” kifejezést. (Ugyanígy videókat is letölthetsz jogtisztán és ingyenesen.)
Figyelem! Ha jogdíjmentes adatbázisból dolgozol, akkor is méltányos, ha a cikked alján megjelölöd, ki készítette a képet, és melyik adatbázisból töltötted le.
Ne felejtsd el optimalizálni a képet, mielőtt feltöltöd!
Ismered az érzést, amikor szeretnél felkeresni egy weboldalt, de az csak töltődik és töltődik hosszú-hosszú másodperceken át, és semmi nem történik. Míg végül elunod és elkattintasz. A lassú oldalbetöltési sebességért részben a túl nagy méretben feltöltött képfájlok lehetnek a felelősek. Tilos olyat tenni, hogy a fotósod átküldi a képeket, Te pedig egy az egyben feltöltöd az általad legjobbnak vélt változatot, mindenféle „utómunka” nélkül. A fotósok ugyanis nagy méretű és magas felbontású képekkel dolgoznak legtöbbször. Legfeljebb 200 kb-os, vagy ennél kisebb képeket tölts fel a weboldaladra. Az erre alkalmas képszerkesztőkkel (hogy a legegyszerűbbekkel és ingyenesekkel kezdjem: pl. PhotoScape, paint.net, pixlr.com) meg is tudod vágni, és csökkenteni a képfelbontást annyira, hogy ne foglalja el a weboldalad összes tárhelyét, de szabad szemmel nem látható, hogy ez már nem az a minőségű kép, ami a fotóstól jött.
Wordpress alapú weboldal esetén töltsd le a Smush nevű bővítményt: ezzel tovább tömörítheted a feltöltött képeket. Hasznos kis plugin, főleg, ha sok képet szeretnél feltölteni.
Nem csak az oldal betöltési sebessége, de értelemszerűen a tárhely megóvása érdekében is érdemes erre odafigyelni.
Kép keresőoptimalizálása – sose feledd!
Na de hiába bütyköltünk ennyit a képkereséssel, méretezéssel, vágással, még nem értünk a folyamat végére: ha feltöltötted, seózni is kell azt. Mit jelent ez? Kitöltöd a kép alt tagjét és alt descriptiönjét. Egyáltalán nem bonyolult, nem kell megijedni: ha pl. WordPress alapú a weboldalad, ezt nagyon egyszerűen megteheted rögtön a kép feltöltése után.
Ügyelj a kép elnevezésére – nagyon sokszor találkozom olyan képfájlnevekkel, mint “allo1268z492”, esetleg egy számsor, ami, valljuk be, nem csak a Google, hanem előttünk is értelmezhetetlen lenne annak megértése szempontjából, hogy mi van a képen. Ha passzol a szöveghez, itt is kulcsszavazzunk, és kötőjelekkel válasszuk el egymástól a szavakat, ne alsó vonással. Ékezeteket se használjunk lehetőleg, az is tud galibát okozni.
Miért van szükség a képek keresőoptimalizálására?
A keresőmotorok, mint a Google, nem úgy „látják” a képeket, mint mi, hanem csak egy kódsort tudnak beolvasni helyette, és az alapján ítélik meg, mi lehet a képen. Ezért kell neki leírni az alt descriptiönben, mi van a képen. A címben pedig érdemes olyan kifejezéseket megadni, amik kapcsolódnak a tartalomhoz, természetesen kulcsszavakat is szerepeltessünk itt.
De vigyázat! Kulcsszavazni természetesen ér – és kell is, de túlzásba ezt sem szabad vinni. A Google előbb-utóbb spamnek veszi és ignorálja az „agyonkulcsszavazott” képeket is.
Ha a fenti tanácsokat betartod, egészen biztos, hogy rendben lesznek a képeid mind jogi, mind SEO szempontból.
Amennyiben úgy találod, hogy ez a cikk segített, oszd meg, vagy dobj egy like-ot a Facebook-oldalamra!
Borítókép: Matheo JBT/Pexels