Golden Circle – avagy miért fontos a miért?
Bármibe vágunk bele, azt jellemzően – és jobb esetben – némi tervezést követően tesszük. Még egy egyszerű bevásárlásra is úgy megyünk, hogy előtte átgondoljuk, mit szeretnénk enni aznap vacsorára, esetleg másnap reggelire, ebédre. De házat is csak gondos tervezés szerint építünk, autót, vagy bármilyen nagyobb értékű dolgot hosszas utánanézés, több ajánlat megvizsgálása után veszünk csak.
Miért lenne ez másképp a marketinggel? Egy marketing stratégia hosszabb időre szól: fél-egy évre legalább. A tétje is nagy, hiszen végső soron a vevőszerzés és a vállalkozás reputációja is múlik rajta. Nem véletlen, hogy olykor hetekig, hónapig eltart a tervezés, információgyűjtés, ami alapján megszületik egy marketingterv. Ennek természetesen összhangban kell lennie az üzleti célokkal.
Van azonban valami, ami sokszor kimarad a marketing stratégiából: ez a hitvallás. Azaz: miért csinálod mindezt, mi a célod a vállalkozással? Nyilván a megélhetés, profit, gyarapodás, ismertség, kapcsolatok, csípőből ezt válaszolná mindenki, és teljesen logikusnak is tűnik ez a magyarázat.
Mit, hogyan, miért?
De emelkedjünk kicsit feljebb, a felhők közé. Ideális esetben kell lennie valamiféle elkötelezettség- vagy küldetéstudatnak, amiért éppen azt a szolgáltatást vagy terméket nyújtod. Erről beszélt Simon Sinek Ted Talk-előadásában, amit minden marketingesnek látnia kell, a vállalkozóknak pedig megszívlelnie az ott elmondottakat.

Sinek az Apple, Martin Luther King és a Wright-fivérek sikeréből kiindulva alkotta meg elméletét, amit „golden circle”-nak (azaz arany körnek) nevezett el. E kör három körből tevődik össze: a legbelső kör a why (miért?), a középső a how (hogyan?), a legkülső pedig a what (mit). Minden ember tudja, hogy mit csinál, kevesebben azt, hogy hogyan, és még sokkal kevesebben, hogy miért. Úgy értve: mi a célod? Miben hiszel? Sinek hozzáteszi: a profit sosem lehet válasz a miértre, hiszen az csak az eredmény.
Az igazán nagy sikereket elért vállalkozások pedig nem kívülről befelé, hanem belülről kifelé haladva gondolkodnak. Azaz Sinek példájával élve: az Apple hisz a változásban, a másképp gondolkodásban (“Think different”), és a változást szolgálják azzal, hogy gyönyörű, felhasználóbarát (válasz a hogyanra) számítógépeket (válasz a mire) alkotnak.
A lényeg, hogy azokat érd el, akik ugyanabban hisznek, mint te: azok lesznek a legjobb vevőid, munkatársaid.
Talán nem csak az üzlet vagy a bevétel miatt fontos, hogy mindezt átgondold. Nem mondok nagy újdonságot azzal, hogy hosszabb távon csak olyan tevékenységet érdemes folytatni, amit valóban szeretünk és örömet okoz elmélyedni benne. Ha kizárólag a pénzért csinálunk valamit, egyrészt nem fogjuk olyan jól végezni a dolgunkat, másrészt mi magunk is belefásulunk. Innen pedig egyenes út vezet a kiégéshez.
Gondolj bele: amikor olyasvalakivel találkozol, aki nagy örömmel és elhivatottságtudattal teszi, amit tesz, annak a társaságában jobban érzed magad. Hiszen ő elégedett magával és a körülményeivel, ezáltal jó hatással lesz rád is. Te pedig nagyobb eséllyel el is fogadsz tőle valamit (adott esetben vásárolsz tőle).
Ha tudod, hogy mi az, amiért csinálod a dolgod, ez a hit át meg átsző mindent, ami tőled ered: a vállalkozásodat, a marketingedet, a hozzáállásodat. Nem beszélve arról, hogy sokkal nagyobb örömmel kelsz fel reggelente. Ezért fontos, hogy tudatosítsd, mi is ez a miért.
Amennyiben úgy találod, hogy ez a cikk segített, oszd meg, vagy dobj egy like-ot a Facebook-oldalamra!
Borítókép: Matheo JBT/Pexels