Generációs marketing: az Alpha generáció és a COVID-19
Generációs marketing pár mondatban
Amikor a célközönségünket szeretnénk pontosan meghatározni, az egyik tényező az életkor. Itt jön képbe a generációs marketing: korosztályokra bontja a vásárlóközönséget (boomer, X, Y, Z), és ezeknek a csoportoknak a magatartását, vásárlási szokásait figyeli meg. Majd ezek alapján dolgozza ki a megfelelő stratégiát arra vonatkozóan, hogyan érhetné el a leghatékonyabban célközönségét. Az egyes korcsoportok viselkedését (gondoljunk itt pl. a megtakarítási szokásaikra) nagyban meghatározzák az átélt élmények. Így a boomerek számára a hidegháború vagy a hippi mozgalom volt meghatározó, míg a 2008-as válság az X és az Y generációsoknak maradt örök emlék, a sort pedig folytathatnám a Brexittel vagy éppen a koronavírus-járvánnyal.
COVID-19 és Alpha
Bár a mai fiatalok, a Z generációsok (18-25 évesek) még csak most léptek vagy lépnek be a munkaerőpiacra, a nyomukban járó Alpha-generáció, a 2010 körül születettek is már a 9-10. életévüket tapossák. Érthető módon a figyelem lassan rájuk irányul.
Egy idén májusban megjelent ausztrál kutatás a járványnak a generációkra gyakorolt hatását vizsgálja. Az ausztrálok 84% gondolja úgy, hogy a gyermekeik életét – az Alpha generációt – is alapjaiban meghatározza a koronavírus. Ezek a gyerekek jellemzően az Y generációsok, másik nevükön a millennials (a mai 26-40 közöttiek) gyermekei, és a Z generációsok kistesói. Nekik már nagy lesz az esélyük arra, hogy megérjék a 22. századot is. Most 10 évesek, így emlékezni fognak a járványra, arra, hogy szüleik otthonról, a kanapén dolgoztak, és hogy másfél méteres távolságot kell tartani. Ők pedig nem az iskolapadban, hanem otthonról, a laptop előtt tanultak meg írni és számolni. Ezek az élmények alapvetően meghatározzák a digitális technológiához, a leendő munkahelyeikhez és a tanuláshoz való hozzáállásukat. (A tanulmányt innen töltheted le: https://generationalpha.com/)
Érdemes Neked is átgondolni, a Te célközönséged melyik korcsoporthoz tartozik. Számtalan kutatást és felmérést készítettek a különböző generációk fogyasztási szokásairól, viselkedésükről, meghatározó élményeikből, amikhez hozzáférhetsz egy egyszerű online kutatással is. Ezek alapján Te is végiggondolhatod, mi az a módszer, kommunikációs csatorna, ami vonzóvá tehet a célközönséged szemében. Így válik hasznossá számodra is a generációs marketing.