Csináljuk együtt! Marketing stratégia – a sokszor ellógott házi feladat
Mi is az a marketing stratégia, és mire jó?
A marketing stratégia nem egy terv, konkrétan meghatározott célokkal, hanem inkább egy útmutató, amihez vissza tudsz nyúlni a konkrét tervezésnél. Az ebben meghatározott alapelvek segítenek tisztán látni, hogy pontosan mit szeretnél elérni a vállalkozásoddal, és erre milyen gyakorlati lehetőségeid vannak.
Van, aki azt gondolja, hogy felesleges a marketing stratégia elkészítése, hiszen ő „csípőből tudja”, hogy mit szeretne, és érzésből ír, posztol, vagy épp hirdet. Láttam már, hogy mennek el így értékes munkaórák, és készültek a random, tervezés nélkül megírt blogcikkek. Csak éppen a vásárolni vágyó célközönséghez nem jutott el mindez. Ha van marketing stratégiád, s abban lefekteted az alább következő elveket, elvégzed az elemzéseket, sokkal kisebb lesz az esélye annak, hogy feleslegesen ölsz időt, energiát a vállalkozásod marketingelésébe.
Hogy fogj hozzá a marketing terved elkészítéséhez?
Magam a Canva segítségével állítottam össze a marketing stratégiámat. Nagyon szeretem a Canvát, rengeteg inspirációt nyújt, nem csak a posztoláshoz, hanem kifejezetten tervek, útmutatók, ajánlatok készítéséhez. De még milliónyi mást is tudsz vele készíteni, határ a csillagos ég és a saját fantáziánk. Ráadásul a legunalmasabb, legszárazabb témát is fel tudod dobni egy olyan tálalással, amit a Canva sablonok nyújtanak. Ha nincs időd sokat piszmogni valamivel, elég csak bemásolni a szöveget, esetleg beállítani egy-két színt vagy képet, és már meg is vagy a rendkívül kreatív dokumentumoddal.
Az összeszedettség jegyében rászoktattam magam arra, hogy minden általam készített dokumentumnak legyen eleje, vége, kinézete. Ha bármikor szükség van rá, prezentálni kell, villámgyorsan átküldeni egy ügyfélnek, vagy befotózni a következő blogbejegyzésembe, akkor rajtra készen áll minden. 😊
Ha szeretnéd, hogy segítsek a marketing stratégiád összeállításában, írj nekem emailt!
Lássuk, hogy mit kell tartalmaznia a marketing stratégiádnak!
A következőkben a saját példámból kiindulva mutatom meg Neked, hogy fogj hozzá a marketing stratégiád elkészítésének. Magamnak és az ügyfeleimnek is ilyen logika mentén szoktam kialakítani a stratégiát.
MISSZIÓ
A misszió nem „kötelező” elem, ezt csak magamnak fogalmaztam meg. Általában egy emelkedettebb célt szokás megadni egy cég missziójaként, amit pl. a weboldaladon, vagy bárhol, ahol be szeretnél mutatkozni, közzétehetsz. Ezzel nem csak a szakmai elkötelezettségedet nyilvánítod ki, de máris differenciálhatod magad a konkurenciától, és egyediséget mutatsz.
SZOLGÁLTATÁSOK
Bár triviálisnak tűnhet számodra, hogy milyen szolgáltatást vagy termékeket nyújtasz a megrendelőidnek, ha pontról pontra leírod és átláthatóvá teszed magad előtt, az sokat segít a későbbi tervezésnél.

USP - UNIQUE SELLING PROPOSITION
És itt kezdődik a lényeg. A USP, azaz Unique Selling Proposition az egyedi értékajánlatod definíciója. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy meg kell találnod azt az egyedi értékajánlatot, ami segít megkülönböztetni a konkurenciádtól. Ennek megfogalmazásánál segít, ha felteszed magadnak azt a kérdést, hogy mi olyan különleges benned (pontosabban a szolgáltatásodban). Mi az, amiben más vagy, mint a többiek, és amitől – figyelem – vonzóbb leszel a célközönséged számára? A USP nem csak egy egyszerű szlogen. Ha megtalálod a saját értékajánlatod, ezt nyugodtan hangsúlyozhatod a későbbi tartalmaidban, hirdetéseidben. A lényeg, hogy az üzenet, amit közvetítesz, egyedi legyen, nem számít, hogy a terméked vagy a szolgáltatásod egyébként teljesen szokványos. A hangsúly nem ezen van.
CÉLKÖZÖNSÉG
Ha felteszem a kérdést, hogy ki a Te célközönséged, tudom, hogy legszívesebben rávágnád: ”mindenki”. Ez azonban nem a helyes válasz. A célközönségednek pontosan meghatározó paraméterei vannak, mint az életkor, demográfiai tulajdonságok (nem, családi állapot, lakóhely, anyagi helyzet, foglalkozás stb.), és vannak vágyai, illetve nyűgjei. Ideális esetben ezekre nyújt megoldást a Te terméked vagy szolgáltatásod. Amikor összeállítottam a saját buyer personáimat, nevet adtam nekik, arcképet kerestem hozzájuk, hogy a vizualitást segítsem. Néhány mondatban összeírtam, hogy néz ki egy napjuk. Aztán pedig felsoroltam, milyen célkitűzéseik vannak, milyen vágyaik, és mitől tartanak, mit szeretnének elkerülni. (Természetesen a saját szolgáltatásommal releváns óhaj-sóhajokról van szó.) Ha ez a kis összeállítás megvan, ezt rendszeresen vissza tudod nézni és inspirálódni belőle, amikor például arról van szó, hogy miről szóljon a következő posztod. Ha a célközönséged kifejezetten fiatalokból áll, akkor tudni fogod, hogy nem elég a Facebookon megjelenned, hanem az Instagram és a TikTok a Te tereped. Ha elsősorban cégen belüli döntéshozókat, osztályvezetőket szeretnél meggyőzni arról, hogy rendeljenek Tőled, akkor érdemes nagyobb hangsúlyt fektetni a szakmai információk megjelenítésére, esettanulmányok készítésére.
Arról, hogy hogyan alkothatod meg a saját buyer personáidat, itt írtam bővebben.
KONKURENCIA-ELEMZÉS
Talán ez az egyik legpepecselősebb feladat. A konkurencia elemzése révén fel tudod mérni, kik a versenytársaid, körülbelül milyen nagyságú cégekről van szó. Nem utolsósorban, megfigyelheted, hogy ők milyen stratégiát alkalmaznak: hogyan építik fel a weboldalukat, Facebookos és egyéb megjelenésüket, ha vannak ilyenek. Elleshetsz tőlük nagyon sok mindent (véletlenül sem a leutánzásról beszélek), a rossz példákból pedig tanulhatsz. Ha valaki tőlem kéri, hogy állítsam össze a konkurencia-elemzését, a legjobb helyezést elérőkre weboldal-analitikát is le szoktam futtatni. Így a kulcsszavakat, a backlinkeket, oldalfelépítést is tanulmányozhatod.
Mégegyszer kiemelem, hogy a konkurencia vizsgálatánál nem az a lényeg, hogy lemásold a versenytársaid témáit, megoldásait – ez több, mint helytelen húzás lenne. Inkább abban segítség, hogyan tudnál tőlük különbözni, a saját elképzeléseidet kialakítani.
SWOT-ELEMZÉS (Strenghts, Weaknesses, Opportunities, Threats)
A SWOT-elemzést sokan elcsépeltnek tartják, már csak egyszerűsége okán is. Én azért mégis érdemesnek tartom megcsinálni: sosem árt végiggondolni, éppen mi a helyzetünk és merre tartunk. Jobboldalt láthatod a SWOT-mátrixot, amit úgy készítettem e, hogy Te is használhasd. Az erősségek és a gyengeségek a saját, pontosabban a vállalkozásod természetéből fakadnak. Itt azt a kérdést tedd fel magadnak, hogy mi az, amit jól vagy rosszul csinálsz, esetleg javíthatnál rajta, vagy épp el kellene kerülni. Milyen speciális erőforrásaid vannak (például egy remek, motivált csapatod van), mi az, ami megkülönböztet és kiemel a konkurenciád mellől. Érdemes a konkurencia szemüvegét is felvenni, és azon keresztül szemlélni magunkat, ők mit láthatnak az erősségünknek vagy a hiányosságainknak.

A lehetőségek és a fenyegetések rajtunk kívülálló tényezők. A szakmai, piaci, politikai trendeket szokták itt vizsgálni, ami kihat a vállalkozások életére, így a Tiédre is. Jó példa erre a koronavírus-járvány, ami csaknem alapjaiban megváltoztatta a fogyasztói szokásokat kb. 3 hónapra, és hosszútávú kihatásait is érzékeljük, mint a gazdasági válság, aminek a végét senki nem látja. Így ha a vállalkozásodat fenyegető tényeket veszed számba, akkor egy esetleges második járványhullámmal és a felerősödő gazdasági válsággal is számolnod kell.
MEGCSINÁLOD?
Minden a megvalósításon múlik, így arra buzdítalak, hogy készítsd el a saját marketing stratégiádat. Nem kell nagy hűhót csapni körülötte, még csak hosszúnak sem kell lennie. De ne tedd el az asztalfiókba, hanem használd a tervezéseknél, a tartalmaidhoz való ötleteléseknél.
Borítókép: Unsplash/Ylanite Koppens
Amennyiben úgy találod, hogy ez a cikk segített, oszd meg, vagy dobj egy like-ot a Facebook-oldalamra!